4. příběh

J. A. Y. měl sjednané soukromé zdravotní pojištění u VZP. Zničehonic se psychicky zhroutil a protože bylo shledáno, že je svému okolí nebezpečný, hospitalizovali ho proti jeho vůli na 40 dní v psychiatrické nemocnici Bohnice. Pojišťovna odmítla uhradit náklady na hospitalizaci ve výši 64 000 Kč s odůvodněním, že na zdravotní péči související s duševním zdravím se pojištění nevztahuje.

Celý případ se dostal k soudu. O 6 let později Ústavní soud České republiky rozhodl ve prospěch nemocnice a PVZP.

Zdroj: I.ÚS 3536/14

3. příběh

K. S. byla oficiálně zaměstnaná, měla nárok na veřejné zdravotní pojištění a byla pojištěna u VZP. Její dcera se ale bohužel narodila o několik měsíců dříve a byla od 6. 8. 2009 do 2. 10. 2009 hospitalizována na motolské novorozenecké JIP. K. S. ještě neměla povolení k trvalému pobytu (cizinci ze zemí mimo EU ho získají až po 5 letech pobytu v České republice) a její dcera tak nemohla být automaticky pojištěna u VZP coby účastník veřejného zdravotního pojištění. Všechny soukromé zdravotní pojišťovny předčasně narozené dítě pojistit odmítly.

K. S. dne 26. 8. 2009 podala veškeré možné žádosti o povolení k pobytu pro svou dceru: dlouhodobý pobyt, trvalý pobyt z důvodů hodných zvláštního zřetele, a mezinárodní ochranu. Její dceři byl udělen azyl a spolu s ním získala i veřejné zdravotní pojištění, ale nemocnice Motol K. S. přesto zaslala účet za novorozeneckou péči od 6. 8. 2009 do 25. 8. 2009 ve výši 223 161 , protože VZP odmítla proplatit náklady za období předcházející momentu, kdy K. S. požádala o mezinárodní ochranu.

Trvalo 7 dlouhých let než Vrchní soud konečně prohlásil, že jelikož K. S. o povolení k trvalému pobytu pro svou dceru požádala (ačkoliv byla žádost 15. 4. 2011 zamítnuta kvůli udělení azylu), měla by veškerá zdravotní péče o její dceru v období od narození do 15. 4. 2011 hrazena z veřejného zdravotního pojištění společností VZP.
Zdroj: 33 Cdo 2039/2015

1. příběh

K incidentu došlo při pauze na kávu. Půl hrnku čerstvě uvařené kávy přistálo na nožičce mého miminka. Spolu s manželem jsme dítě okamžitě strčili pod proud studené vody a zavolali na linku 155, aby nám dali další instrukce. O čtyři minuty později již před domem stála sanitka. Ještě ten den jsme zavolali na pojišťovnu (měli jsme u PVZP sjednanou tu nejdražší pojistnou smlouvu na trhu) a asistenční služba nám řekla, že takto je vše v pořádku. Hned za dva dny se nám ale ozvali s tím, že změnili názor, a léčbu nám nikdo neuhradí, protože pojištěnec (čtyřměsíční miminko) neudělal vše, co bylo v jeho silách, aby pojistné události zabránil.

Nemocnice Vinohrady se nás zastala a napsala pojišťovně nesouhlasný dopis, ve kterém apelovala na použití selského rozumu a vyzývala ji k opětovnému zvážení případu. Napsali jsme ještě jednu oficiální žádost, ve které jsme zmínili, že nejenom, že se v pojistné smlouvě neuvádí žádný bod, na základě kterého by nám mohla být náhrada nákladů odepřena z důvodu pochybení pojištěnce, ale navíc by tam ani žádný takový bod být neměl, protože podle zákona č. 326/1999 Sb., čl. 7 §180 se řádné zdravotní pojištění nesmí vylučovat poskytnutí pojistného plnění v případě úrazu, ke kterému došlo z důvodu úmyslného jednání, zavinění nebo spoluzavinění pojištěného.

Nejsme si jistí, co z toho zabralo, ale o čtyři dny později se nám znovu ozvala asistenční služba a oznámila nám, že veškerá léčba mé dcery bude uhrazena. Nikdo se nám však za problémy neomluvil, ani nepodal žádné vysvětlení.